حفاظت از میراث‌فرهنگی، ضامن توسعه پایدار محور تاریخی شرق اصفهان

سفر یک‌روزه قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به محور تاریخی و گردشگری شرق اصفهان، سرآغازی برای توسعه پایدار این محور تاریخی به شمار می‌رود.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: در شامگاه روز شنبه ۲۱ مهرماه، به دعوت عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و با حضور فاطمه داوری مدیرکل حفاظت از آثار تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفری یک‌روزه وارد اصفهان شدند.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سفر از شهر تاریخی اصفهان آغاز و پس از ورود به محور شرق اصفهان، در امتداد زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی ادامه یافت.

در این برنامه سفر یک‌روزه، شهرستان‌های اصفهان، هرند و ورزنه محور بازدیدهای معاون میراث‌فرهنگی کشور بود.

در محورهای یاد شده، ایشان از شهر تاریخی اصفهان ازجمله مجموعه عظیم ریسباف بازدید و آن را بزرگ‌ترین طرح احیاء میراث‌فرهنگی کشور در چند دهه اخیر دانست.

در ادامه این سفر، روستاهای تاریخی جار و برسیان در شهرستان اصفهان، روستای قهی و شهر هرند در شهرستان هرند و سپس روستا و ارگ عظیم قورتان و آثار تاریخی شهر ورزنه در محور شهرستان ورزنه و در امتداد مسیر زاینده‌رود مورد بازدید قرار گرفت.

در طی این بازدید یک‌روزه بیش از ۲۵ بنای تاریخی در محورهای شهرستان یاد شده مورد بازدید قرار گرفت و آنچه در این بازدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود را در چند محور می‌توان اشاره کرد:

الف: محور تاریخی و گردشگری شرق اصفهان که در امتداد مسیر زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی واقع‌شده از ۵ شهرستان اصفهان، هرند، کوهپایه، جرقویه و ورزنه تشکیل شده است. این مسیر تاریخی به دلیل قرار گرفتن در مسیر زاینده‌رود و همچنین عبور مسیرهای کاروان‌های تجاری به سمت شرق و جنوب ایران در دوران پیش و پس از اسلام از تاریخی غنی و ارزشمند برخوردار است، لذا پرداختن به آثار تاریخی و دستاوردهای تمدنی در این مسیر تاریخی که از پیشینه تاریخی بیش از ۲ هزارساله برخوردار است، دارای اهمیتی ویژه است.

ب: باکمال تأسف مردم ساکن در این محور تمدنی، بیش از دو دهه است که با هیولای خشک‌سالی پنجه در پنجه افکنده و با توجه به اینکه بیشتر مردم این منطقه در مشاغلی همچون کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت هستند، هم‌اینک با مشکلات فراوانی برخوردار هستند، لذا حفاظت از مواریث ارزشمند تاریخی در این محدوده می‌تواند آلام مردم این منطقه را تا حد زیادی کاهش دهد.

ج: با در نظر گرفتن دستاوردهای ارزشمند فرهنگی و تمدنی در این محدوده، تلاش برای حفاظت بهینه از مواریث ارزشمند فرهنگی و هویت منطقه می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و ترویج هنرهای دستی و سنتی در منطقه بینجامد، لذا توسعه این مطاع ارزشمند فرهنگی می‌تواند دستاوردهای ارزشمند اقتصادی هم به دنبال داشته و همین نکته باعث می‌شود تا حد امکان از منظر میراث‌فرهنگی بتوان مشکلات مردم این منطقه را که به‌واسطه خشک‌سالی آسیب‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند تا حد زیادی برطرف کرد.

در پایان برنامه بازدید دکتر دارابی، نشست مشترک مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، فرمانداران شهرستان‌ها (و همچنین با حضور عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی) برگزار و خوشبختانه بیش از ۲۰ مصوبه ازجمله همکاری در مرمت مسجد زیبا و تاریخی روستای برسیان، تلاش برای تدوین پرونده ثبت جهانی مسجد برسیان، همکاری در مرمت ارگ عظیم و تاریخی قورتان، همکاری در مرمت بازار تاریخی شهر زیبای هرند، همکاری و مساعدت در مرمت پل زیبا و تاریخی ورزنه به‌عنوان آخرین پل تاریخی زاینده‌رود، همکاری در مرمت کاروانسرا و مسجد تاریخی روستای جار و همکاری در مرمت برج‌های کبوتر اژیه و همچنین همراهی در واگذاری هرچه سریع‌تر کارخانه ریسباف به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح احیا میراث‌فرهنگی کشور به تصویب رسید.

در این نشست همچنین از فرمانداران شهرستان‌های محور شرق اصفهان با حضور قائم‌مقام محترم وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، به‌واسطه اهتمام در امر حفاظت از میراث‌فرهنگی، ترویج صنایع‌دستی و توسعه صنعت گردشگری تجلیل شد.

بی‌تردید همراهی و مساعدت خانواده بزرگ میراث‌فرهنگی از یک‌سو و سایر نهادهای دولتی و نمایندگان مجلس، گامی ارزشمند برای حفاظت از میراث ارزشمند فرهنگی پهنه فرهنگی اصفهان در کنار تلاش برای گسترش صنعت پاک گردشگری ایفا می‌کند، که این نکته با توجه به تداوم مشکلاتی همچون آلودگی هوا، خشک‌سالی و فرونشست زمین می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار فلات مرکزی ایران ایفا نماید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072501836
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha